گزارش سفر به روسیه

کمیته مرکزی مسابقات تورنمنت شهرهای جهان در مسکو براساس عملکرد دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات تورنمنت در سال تحصیلی 96 -95 دو تیم سه نفره از بین ایرانیان شرکت کننده در این مسابقات انتخاب کرده و جهت شرکت در همایش سالانه ریاضی دانان روسی که در مرداد ماه سال 96 برگزار شد , دعوت نمود. یک تیم از خانه ریاضیات تبریز و یک تیم از خانه ریاضیات بروجن. تیم بروجن متشکل از دانش آموزان محمدحسین سلیمی محمدحسین اسماعیل زاده و عمادالدین رسولی که کلاس نهم دبیرستان دوره اول اندیشه بودند به سرپرستی آقای قربانعلی نصیری بروجنی مدیر خانه ریاضیات بروجن در ساعت 1 روز یکشنبه 8/5/96 به طرف تهران حرکت کردند. در ادامه، شرح این سفر از زبان سرپرست تیم قربانعلی نصیری نوشته شده است.

حدود ساعت نه شب بود که به فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران رسیدیم, در اینجا برای اولین بار هم سفران خود یعنی سه دانش آموز از دبیرستان دوره دوم شهید مدنی تبریز (تیزهوشان تبریز) به اسامی سینا بناءخطیبی کیارش بنی هاشم محمدمهدی اصمع و سرپرست محترم تیم آقای علیرضا زمانی را دیدیم. البته من و آقای زمانی از حدود یک ماه پیش که تیم های برگزیده معرفی شدند تماس داشتیم و کارهای مقدماتی سفر از جمله تهیه بلیط رفت و برگشت رزرو هتل در مسکو گرفتن ویزا خرید ارز را با همکاری یکدیگر انجام داده بودیم. ساعت 3:10 بامداد روز دوشنبه 9:30 به وقت ایران پرواز داشتیم و درساعت 7:30 به وقت روسیه (6 به وقت ایران ) به مسکو رسیدیم. هنگام خروج از فرودگاه راهنمایمان آقای دیمترو را دیدیم که دانشجوی دانشگاه مسکو بود و به زبان انگلیسی هم مسلط بود. از برگه ای که دستش بود و رویش نوشته شده بود TOT (Tornoment Of Towns)  او را شناختیم. دیمترو فوق العاده مودب و متین بود و به شدت مراقب ما بود و طوری رفتار می کرد که گویی سال ها دوست بوده ایم و گشاده رویی او باعث شده بود که خیلی راحت برای کارهایمان از او کمک بخواهیم.

به کمک راهنما به هتل ایزمای لوا وگا هدایت شدیم و دوشنبه و سه شنبه 9/5 و 10/5 در مسکو بودیم و از بعضی مکان های مسکو مثل میدان سرخ و خیابان بارپاد دیدن کردیم و هم چنین با کشتی و گردش در رودخانه از بعضی جاذبه های دیگر مسکو دیدن کردیم. شب روز سه شنبه 10/5 به اتفاق دیمترو از هتل به ایستگاه راه آهن  مسکو رفتیم و آنجا بود که همه ی شرکت کنندگان در مسابقه تورنمنت که از کشورهای مختلف آمده بودند را دیدیم و همه با هم حتی برگزارکنندگان و اساتید در ساعت یک بامداد سوار قطار شدیم . فکر کنم سه سالن قطار به ظرفیت حدود 150 نفر به ما اختصاص داده شده بود. قرار بود به شهر کراسنودار روسیه برویم که شهری در استان بایکوپ روسیه بود. 33 ساعت در قطار بودیم و درساعت 10 صبح 12 مرداد به مقصد رسیدیم. مسافرت خسته کننده ای بود اما سوالات مسابقه که 7پروژه بود را در قطار به ما دادند و ما اکثر اوقات را در قطار یا خواب بودیم یا پروژه ها را مطالعه می کردیم. بعد از رسیدن به شهر کراسنودار با چند اتوبوس به طرف محل برگزاری این همایش بین المللی که یک کمپ ییلاقی در دامن کوه های سرسبز بود  و یک رودخانه نیز در آن جریان داشت حرکت کردیم.ساعت 2 بعداز ظهر به محل مذکور رسیدیم و درکلبه های ییلاقی که قبلا پیش بینی و مشخص شده بود اسکان داده شدیم. عصر آنروز یعنی پنج شنبه 12/5 جلسه افتتاحیه برگزار شد و مسئولین برگزاری مسابقه پس از خوشامدگویی اهداف این همایش بین المللی را تشریح نمودند.

در روز جمعه 13/5 براساس یک برنامه زمان بندی پروژه ها توسط طراحان و استادان توضیح داده شد و شرکت کنندگان براساس علاقه خود یک یا دو پروژه را باید انتخاب می کردند. البته در صورت انتخاب دو پروژه , شرکت کنندگان در هر پروژه ای که پیشرفت بیشتری بدست بیاورند مورد قضاوت قرار می گرفتند.

تیم ما دو پروژه ی " مثلث ناپلئون و نقطه فرما  " و "  بازی اجتناب از خط " را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان دو روز فرصت داشتند تا قسمت اول پروژه را حل کنند و تحویل دهند. هر پروژه از تعدادی سوال تقریبا مشکل تشکیل شده بود که حل آن ها روی هم رفته هدف خاصی را دنبال می کرد و انتهای آن یک مساله باز است که ریاضی دانان درحال بررسی آن هستند. ساعت 9 شب یکشنبه 15/5 وقت پاسخگویی به قسمت اول پروژه ها تمام شد. تیم ما با توجه به این که در پروژه دوم یعنی "  بازی اجتناب از خط " پیشرفت بیشتری داشت تصمیم گرفتند که این پروژه را ادامه دهند.

در روز دوشنبه 16/5/96 سوالات قسمت اول پروژه ها توسط استادان و طراحان حل شد و قسمت دوم سوالات پروژه ها تحویل داده شد.  در روز سه شنبه 17/5/96 برنامه گردش علمی و طبیعت گردی بود که شرکت کنندگان را به بازدید از مناظر طبیعی بسیار زیبایی از جمله بازدید از چند آبشار و غار بردند. گرچه این کوهنوردی برای ما کاری سخت بود اما تجربه خیلی جالبی بود.

از روز سه شنبه 17/5/96 دو روز وقت بود که شرکت کنندگان به سوالات قسمت دوم پروژه ها پاسخ دهند و بالاخره پس از تلاش و کار فشرده و سخت، وقت پاسخگویی دانش آموزان در ساعت 9 شب روز چهارشنبه 18/5/96  به قسمت دوم سوالات تمام شد. و شرکت کنندگان می توانستند بقیه ایام خود را بدون استرس در آن کمپ ییلاقی و خوش آب و هوا بگذرانند. پس از بررسی و تصحیح نهایی استادان بالاخره زمان اعلام نتیجه ها رسید و درساعت 8 عصر روز پنجشنبه 19/5 جلسه اختتامیه برگزار شد و دیپلم های افتخار به شرکت کنندگان داده شد. تیم های ایران نتایج خوبی گرفتند و دیپلم های افتخار موفقیت و موفقیت حداکثری را کسب نمودند. روز جمعه 20/5/96 مجددا شرکت کنندگان را به یک گردش تفریحی بردند اما از آنجا که ما تیم های ایران برای برگشت از کراسنودار به مسکو بلیط هواپیما داشتیم و ساعت حرکت 4 عصر بود, نتوانستیم در این اردو شرکت کنیم (بقیه شرکت کنندگان شب با قطار برمی گشتند.)

چند تجربه جالب در محل برگزاری مسابقه به شرح زیر است:

1- هرشب برنامه ای به نام سماور برگزار می شد و همه شرکت کنندگان در محلی که یک سماور بزرگ آب جوش و یک قوری چای و وسایل دیگر پذیرایی از جمله کیک و بیسکوییت و میوه گذاشته بودند دور هم جمع می شدند و از کشورهای خود برای یکدیگر تعریف می کردند. برنامه اجرای موسیقی هم در این شب نشینی برگزار می شد که حتی گاهی توسط مسئولین مسابقه و استادان اجرا میشد.

2- دانش آموزان هر کشور موظف بودند براساس یک برنامه یک یا دو وعده غذایی سالن غذاخوری را بچینند. تیم های ایران هم یک نوبت صبحانه و یک نوبت نهار این کار را برعهده  داشتند.

3- در این کمپ از جاذبه های شهری و فروشگاه خبری نبود و طی این مدت که حدود 9 روز بود تمرکز شرکت کنندگان فقط روی پروژه ها و فعالیت های علمی بود.

4- استادان و مسئولین برگزاری متواضعانه در امور مختلف همکاری می کردند.

5- غذاهای داده شده در کمپ متنوع بود ولی با ذائقه ما سازگار نبود. غذاها عمدتا آب پز بودند از غذاهای چرب و سرخ کردنی و یخ و کولر در کمپ خبری نبود. خوشبختانه ما طبق توصیه آقای زمانی مقداری غذای آماده و کنسرو برده بودیم.

6- جایزه ای که به شرکت کنندگان داده شد بیشتر کتاب های ریاضی بود. این رسم خوب موجب میشود که هزینه ها زیاد نشود و بتوان چنین همایش هایی را با هزینه کمتر برگزار کرد.

7- از همه شرکت کنندگان خواسته شد که همه ی کسانی که در موفقیت آن ها نقش داشته اند را معرفی کنند و سپس کمیته مرکزی برای همه ی آن ها تقدیرنامه صادر کرد. همه ی تقدیرنامه ها توسط حدود 20 ریاضی دان روسی و کشورهای دیگر امضا شده بودند. خوشبختانه دانش آموزان ما تعدادی از معلمان خود حتی معلمان ابتدایی خود را معرفی کرده بودند.

این رسم خوبیست که بد نیست ما هم اجرا کنیم.

درساعت 11 روز جمعه 20/5/96 توسط سه ماشین سواری که توسط کمیته برگزاری پیش بینی شده بود , ما را به شهر کراسنودار بردند و سپس با هواپیما به مسکو برگشتیم. ساعت 7 عصر روز جمعه به مسکو رسیدیم و تا ساعت 9 شب روز دوشنبه 23/5/96 در مسکو همان هتل قبلی اقامت داشتیم و بالاخره در روز دوشنبه 23/5/96 به تهران بازگشتیم.